
Jak analizować Magiczny Kwadrant Gartnera (Gartner Magic Quadrant)?
Setki tysięcy firm technologicznych – od wielkich korporacji po startupy i mikroprzedsiębiorstwa. Ogrom rozwiązań, systemów i aplikacji. Jak wybrać najlepsze narzędzie dla swojej organizacji? Pomocny może być Magiczny Kwadrant Gartnera ®, który analizuje i ocenia wyróżniające się na rynku technologie. Czym jest Gartner® Magic Quadrant™ i co daje firmom korzystanie z rozwiązań ujętych w tych zestawieniach? Wyjaśniamy.
Zacznijmy od przedstawienia firmy Gartner. To przedsiębiorstwo badawczo-doradcze, założone w 1979 roku w Stanach Zjednoczonych. Jego głównym celem jest dostarczanie obiektywnych i rzetelnych analiz oraz strategicznych porad dotyczących technologii i ich zastosowań w biznesie. Gartner jest dziś uznawany za wpływowy autorytet w branży IT. Raporty przygotowywanie przez firmę są wykorzystywane przez menedżerów, dyrektorów IT i inwestorów na całym świecie. Jednym z najbardziej znanych raportów Gartnera jest właśnie Magiczny Kwadrant.
Magiczny Kwadrant czy Magiczny Kwadrat?
Pochylmy się przez chwilę nad terminologią. W potocznym języku można spotkać określenie „Magiczny Kwadrat Gartnera”. Natomiast w oryginale nazwa ta brzmi Gartner® Magic Quadrant™. I to tłumaczenie tego terminu, czyli Magiczny Kwadrant Gartnera, jest poprawną nazwą raportu. Mówimy o „kwadrancie”, ponieważ wykres przedstawiający technologie jest podzielony na cztery ćwiartki (kwadranty).
Czym jest Magiczny Kwadrant Gartnera?
Magiczny Kwadrant Gartnera to specjalistyczne narzędzie analityczne i badawcze, służące do oceny i wizualnego pozycjonowania dostawców technologii w ramach konkretnego rynku. Przedstawia wyniki dogłębnych badań rynkowych i analiz. Ich celem jest dostarczenie firmom i inwestorom przeglądu krajobrazu w danej dziedzinie technologicznej.
Grafika z wynikami jest podzielona na cztery ćwiartki, a dostawcy technologii są umieszczani w jednej z nich na podstawie dwóch kluczowych osi oceny:
Zdolność do realizacji (Ability to Execute):
Oś pionowa, która ocenia, jak dobrze dostawca realizuje swoją obecną wizję. Bierze pod uwagę takie czynniki jak:
rentowność,
obsługa klienta,
wielkość sprzedaży,
możliwości produktu/usługi,
wykonywalność operacyjna.
Kompletność wizji (Completeness of Vision):
Oś pozioma, która ocenia, jak dobrze dostawca rozumie rynek i to, w jakim kierunku zmierza branża, i czy ma jasną wizję przyszłości. Analitycy biorą pod uwagę takie elementy jak:
strategia rynkowa,
strategia produktowa,
innowacyjność,
zrozumienie potrzeb klienta.
Kategorie firm w Magicznym Kwadrancie?
Gartner publikuje Magiczne Kwadranty dla setek różnych kategorii rynkowych, od rozwiązań cybersecurity, przez systemy CRM, ERP, po chmurę obliczeniową. W każdym Kwadrancie pojawiają się więc firmy specyficzne dla danego sektora technologicznego.
Firmy ujęte w Magicznym Kwadrancie są pozycjonowane w jednej z czterech ćwiartek, które reprezentują ich ogólną pozycję na rynku w stosunku do konkurencji:
Liderzy (Leaders): To dostawcy, którzy mają zarówno silną zdolność do realizacji bieżących działań, jak i kompletną wizję przyszłości rynku. Są dobrze przygotowani na nadchodzące wyzwania i innowacje. Zazwyczaj to ugruntowane firmy o dużej pozycji rynkowej.
Wizjonerzy (Visionaries): Ci dostawcy doskonale rozumieją, w jakim kierunku zmierza rynek, i często wprowadzają innowacyjne rozwiązania, które mogą zmienić zasady gry. Jednak ich zdolność do realizacji i wykonania tych wizji może być jeszcze niedojrzała lub nie tak mocna jak u Liderów.
Pretendenci (Challengers): Są to firmy, które świetnie radzą sobie z realizacją i często dominują w dużym segmencie rynku, ale mogą nie mieć tak kompletnej wizji przyszłości, jak Liderzy. Skupiają się na obecnych potrzebach rynku i efektywnej sprzedaży.
Gracze Niszowi (Niche Players): To firmy skupiające się z sukcesem na bardzo małym lub specyficznym segmencie rynku albo te, które mają ograniczoną zdolność do realizacji lub niejasną wizję. Mogą nie być innowacyjne na tle całego rynku, ale skutecznie odpowiadają na potrzeby swojej niszy.
Jak korzystać z Magicznego Kwadrantu Gartnera?
Decyzja o inwestycji w technologię jest złożona i wiąże się ze znacznymi kosztami oraz ryzykiem. Magiczny Kwadrant Gartnera pomaga firmom zminimalizować to ryzyko i podjąć bardziej świadome decyzje. Jest więc cennym punktem wyjścia w procesie inwestycyjnym.
Jak czytać analizy Gartnera? Warto pamiętać, by nie ograniczać się tylko do kwadrantu Liderów. Czasami Pretendenci mogą oferować lepsze rozwiązania cenowe lub specyficzne funkcje, a Gracz Niszowy może idealnie pasować do bardzo konkretnych potrzeb Twojej organizacji.
Co więcej, dobrze mieć na uwadze, że Magiczny Kwadrant to jedynie graficzne podsumowanie analiz. Pełne raporty Gartnera są znacznie bardziej obszerne, często mają nawet po kilkadziesiąt stron. Zawierają szczegółowe analizy każdego dostawcy, ich mocnych i słabych stron, co jest niezbędne do podjęcia ostatecznej decyzji.
Dlaczego warto sięgać po rozwiązania z Magicznego Kwadrantu?
Firma, która decyduje się na wdrożenie rozwiązania od dostawcy uwzględnionego w Magicznym Kwadrancie Gartnera, może liczyć na istotne korzyści.
Po pierwsze, raporty Gartnera są wynikiem niezależnych i dogłębnych badań. Fakt, że firma została w nich uwzględniona, a co więcej, dobrze pozycjonowana, świadczy o jej wiarygodności, stabilności i dojrzałości produktu. Gartner ocenia dostawców według spójnych kryteriów, co daje obiektywny punkt odniesienia.
Po drugie, Magiczny Kwadrant daje szeroki ogląd całego rynku. Pozwala więc zobaczyć, jacy są główni gracze, jakie są ich mocne strony i gdzie znajdują się w porównaniu do konkurencji.
Po trzecie, raporty Gartnera dostarczają również analiz mocnych i słabych stron każdego dostawcy, co pomaga lepiej zrozumieć potencjalne wyzwania.
Po czwarte, korzystanie z Magicznego Kwadrantu pozwala oszczędzić czas i zasoby, które firma musiałaby poświęcić na samodzielne badanie rynku i weryfikację potencjalnych dostawców.
Firmy z Magicznych Kwadrantów w ofercie Integrity Partners
W ofercie Integrity Partners znajdują się rozwiązania globalnych i docenianych na całym świecie dostawców technologii. Są one sprawdzone i wiarygodne, a wiele z nich zostało na przestrzeni ostatnich lat uwzględnionych w raportach Gartnera w różnych kategoriach. Np.
Microsoft: Lider w wielu kategoriach związanych z cyberbezpieczeństwem, w tym w obszarze Platform ochrony obciążeń w chmurze (2023) oraz Platform tożsamości pracowników
CyberArk: Lider w kategorii Privileged Access Management (PAM)
SailPoint: Lider w kategorii Identity Governance and Administration (IGA)
Check Point: Lider w kategoriach związanych z bezpieczeństwem
Darktrace: Lider w kategorii Network Detection and Response (NDR)
SentinelOne: Lider w kategorii Endpoint Protection Platforms (EPP)
Palo Alto Networks: Lider w kategorii Security Service Edge (SSE)
Akamai: Lider w kategorii Web Application and API Protection (WAAP)
BMC: Lider w kategorii IT Service Management Platforms
Elastic: Lider w kategorii Search AI Applications
F5 (F5 Networks): Lider w kategoriach Application Delivery Controllers (ADC) i Web Application and API Protection (WAAP)
Fortinet: Lider w kategoriach Network Firewalls i WAN Edge Infrastructure.
Imperva (obecnie Thales Company): Lider w kategorii Web Application and API Protection (WAAP)
Tufin: Lider w kategorii N Network Security Policy Management
Zimperium: Lider w kategorii Mobile Threat Defense (MTD)
Zscaler: Lider w kategoriach Security Service Edge (SSE) oraz Zero Trust Network Access (ZTNA)
Jeśli chcesz wdrożyć w swojej firmie rozwiązania docenione przez analityków Gartnera, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami.